סבתא ידעה מה היא אומרת: חשיבות שמן דגים בתזונת נשים הרות ובהנקה

סבתא ידעה מה היא אומרת: חשיבות שמן דגים בתזונת נשים הרות ובהנקה
ד"ר גיא גוטמן - מומחה לפריון, גינקולוגיה ומיילדות, המרכז הרפואי תל אביב; בית החולים ליולדות ע"ש ליס



הקדמה

דומה שאין כמעט תחום ברפואה שבו חשיבותן של חומצות השומן הבלתי רוויות מסוג אומגה 3 (α-Linolenic Acid - ALA, Eicosapentaenoic Acid - EPA, Docosahexaenoic Acid - DHA) אינה באה לידי ביטוי. תזונה עשירה בחומצות אלו מובילה לירידה בתמותה הכללית ממחלות לב וכלי דם ולירידה בשיעורי התמותה מהפרעות קצב לבביות. בהיבט הפסיכיאטרי תוספת אומגה 3 מסייעת לשיפור בסממני דיכאון, התנהגות אגרסיבית ומצבים פסיכוטיים הכרוכים בסכיזופרניה. היבטים נוירולוגיים כוללים שיפור ומניעה של דמנציה ואלצהיימר, השפעה מיטיבה במחלת Huntington, וכן שיפור ומניעת Macular Degeneration. בילדים שטופלו באומגה 3 חל שיפור בתסמיני אוטיזם, הפרעות קשב, דיסלקציה ואגרסיה כללית. מבחינה מטבולית, חומצות אומגה 3 מגבירות את הרגישות לאינסולין ומשפרות את פרופיל השומנים והכולסטרול. בהיבט האימונולוגי, טיפול באומגה 3 מקנה שיפור הן במחלות מפרקים ראומטואידיות, מחלות דלקתיות של המעי (מחלת קרוהן) ופסוריאזיס.

חשיבותן של חומצות שומן אומגה 3 לעובר המתפתח ולתינוק היונק

התפתחות מערכת העצבים המרכזית בעובר מתחילה כבר ביום העשירי שלאחר ההפריה, והתהליך מואץ ומגיע לשיאו בחציו השני של ההיריון ובשנתיים הראשונות לחיים. התפתחות מערכת העצבים באה לידי ביטוי הן בתוספת מסה ועלייה במשקל המוח והן ברכישת יכולות קוגניטיביות, אופטיות ומוטוריות.
כ-60% ממסת המוח היא שומן, והוא מרוכז בעיקר בממברנות התאים ובמעטפת המיאלין של תאי העצב.
חומצות השומן DHA וכן EPA קשורות לפוספוליפידים, ונוכחותן מקנה לממברנה תכונות פיזיקליות וביוכימיות המאפשרות הולכה עצבית תקינה ומיטבית. ריכוז מרבי של DHA ו-EPA קיים בחומר האפור ובתאי הרשתית, ונוכחותן של חומצות שומן אלו חיונית לתפקוד העין ולהולכה עצבית תקינה. ריכוזים גבוהים במיוחד ניתן לאתר בעיקר בסינפסות, שם תפקוד ממברנלי תקין הוא הבסיס לתפקוד הסינפסה.
באופן גס ניתן לקבוע כי DHA היא חומצה החיונית לבנייה ולהתפתחות תאי עצב, ומכאן נובעת חשיבותה בעיקר בשלב העוברי ובינקות, אז מתפתחת מערכת העצבים והעין. ואומנם ריכוז DHA בדם הטבורי, המשקף את רמת החומצה המועברת דרך השליה מהאם לעובר, גבוה לאין שיעור מריכוז EPA. מאוחר יותר, בילדות ובבגרות, לכשמערכת העצבים סיימה להתפתח, עולה הדרישה ל-EPA, שהיא חומצה בעלת השפעות על תפקוד המערכת, וחוסר ב-EPA עלול לגרום לתפקוד תת-מיטבי.
EPA ו-DHA מיוצרות בכבד במסלול מטבולי ידוע, ומקורן במולקולת ALA (חומצה לינולאית) שהיא חומצת שומן חיונית, כלומר כזו שאינה יכולה להיות מסונתזת ע"י הגוף, ומקורה בתזונה בלבד (תרשים 1).



התפתחות מהירה של המוח והרשתית דורשת זמינות גבוהה של DHA בעובר. מצד שני, המערכת האנזימטית המובילה ליצירתה אצל העובר והתינוק אינה בשלה. אם לא די בכך, קיימת תחרות קשה על אותם אנזימים ע"י חומצות שומן מקבוצה אומגה 6, המצויות בשפע בתזונת האם. כתוצאה מכך, זמינות ה-DHA לעובר המתפתח תלויה ביחס בין חומצות שומן אומגה 3 לאומגה 6 בתזונת האם, ובמעבר החומצה דרך השליה. מעבר DHA דרך השליה הוא מעבר אקטיבי, מבוסס על מערך חלבונים יעיל הממוקמים בשליה, ורמות DHA בפלזמת העובר גבוהות עד פי 400 (!) מאשר בפלזמה האימהית. זמינות ה-DHA העוברי תלוי על כן ברמתו בפלזמה האימהית.

צריכת אומגה 3 בתזונה

מאפייני התזונה בעולם המערבי אינם מיטביים מבחינות רבות, וכך גם בסוגיית חומצות השומן מקבוצת אומגה 3. מחקרים ארכיאולוגיים ואבולוציוניים הראו כי תזונת האדם הקדמון התבססה על צריכה גבוהה של דגי ים העשירים באומגה 3 בשיעורים גבוהים בהרבה מהמקובל בתזונה הממוצעת בעולם המערבי כיום. רמה מספקת של חומצות שומן מסוג אומגה 3 מושגת בצריכת שתי מנות דג ים של 180 גרם בשבוע לפחות, רמת צריכה שרק מיעוט מהנשים עומדת בה. זאת ועוד, רשויות הבריאות בארצות הברית הזהירו מפני צריכה מוגברת של דגי ים בהיריון בשל הנזק העלול להיגרם מעודפי כספית ומתכות רעילות אחרות.

המלצות ארגוני רפואה לגבי אומגה 3 בהיריון  ובהנקה

עובדות אלו הובילו למאות מחקרים הנערכים בשנים האחרונות בנוגע להשפעת תוספי מזון המכילים אומגה 3 בנשים הרות ובכלל. בשל הממצאים החיוביים וההשפעות החיוביות יוצאות הדופן שנתגלו, פורסמה לאחרונה הצהרה משותפת למספר ארגונים אירופיים חשובים העוסקים בנושא. ההצהרה התבססה על מחקרים מבוקרים היטב, שעסקו בתוספת DHA במינונים שבין 150 מ"ג ל-2,700 מ"ג ביממה. ההמלצות ניתנו בהסתמך על הממצאים הבאים:
1. תוספת אומגה 3 לנשים הרות האריכה את משך ההיריון, הובילה ללידת
עוברים במשקל גבוה יותר, והקטינה את הסיכוי ללידה טרם שבוע 34 בשיעור של 31% בהריונות שאינם בסיכון וב-61% בהריונות שבסיכון גבוה.
2. תוספי DHA לתזונה האימהית העלו את ריכוזו בחבל הטבור באופן משמעותי.
3. תוספי DHA לתזונה האימהית שיפרה באופן מובהק את ראיית היילודים.
4. תוספי DHA לתזונה האימהית שיפרה באופן מובהק תוצאות מבחנים
    קוגניטיביים.
5. תוספי DHA לתזונה האימהית שיפרה באופן מובהק מבחני ריכוז.
6. תוספי DHA לתזונה האימהית שיפרה באופן מובהק את תבנית השינה ביילודים.
7. תוספי DHA לתזונה האימהית שינתה לחיוב מדדים מעבדתיים המשקפים
    את תפקוד מערכת החיסון.
8. לא נצפו כל תופעות לוואי שליליות לטיפול, למעט תלונה על טעם התוספים.
9. רמות מספקות של DHA מושגות ע"י אכילת שתי מנות דגי ים בשבוע
     (180 גרם המנה).
10. דגי בריכות אינן עשירים דיים ב-DHA.
11. תוספת חומצה לינולאית (אומגה 3 ממקור צמחי) אינה מביאה לעלייה
       מספקת ברמת DHA.
12. חשיבות תוספת DHA תקפה לא רק במשך ההיריון אלה גם בתקופת ההנקה.
סיכום
העדויות המדעיות המוצגות בסקירה זו מצביעות על חשיבותן של חומצות השומן הבלתי רוויות ככלל, ו-DHA בפרט, להתפתחותו הנוירולוגית התקינה של העובר. התפריט השבועי של רוב הנשים ההרות בישראל אינו עשיר דיו ב-DHA, וראוי לשקול תוספת DHA למשך ההיריון וההנקה.


LeftSide